Hvis din bils klimaanlæg ikke fungerer, er der en god chance for, at kompressoren er den skyldige. I dette blogindlæg viser vi dig, hvordan du diagnosticerer en kompressorfejl, og hvad du kan gøre for at løse problemet. Udskiftning af tandrem: Find ud af, hvor meget det vil koste at udskifte tandremmen på din bil, og hvor du kan købe den billigst. Se, hvor du kan få en prisbillig tandrem udskiftning du kan se her
Hvis du for det første bemærker, at dit klimaanlæg ikke blæser så koldt som tidligere, er det et tegn på, at kompressoren er ved at miste sin evne til at komprimere kølemidlet. Et andet tegn er, hvis du hører en støj fra kompressoren. Det er normalt et tegn på, at kompressoren ikke får tilstrækkelig smøring, hvilket kan få den til at overophede og gå i stykker.
Hvis du har mistanke om, at din kompressor er ved at gå i stykker, er det første, du bør gøre, at kontrollere kølemiddelniveauet. Hvis kølemidlet er lavt, kan det være et tegn på, at kompressoren er utæt. Du kan kontrollere kølemiddelniveauet ved at kigge på måleren på siden af kompressoren. Hvis nålen er i det røde felt, betyder det, at kølemidlet er lavt.
Hvis kølemiddelniveauet er lavt, er det næste skridt at kontrollere, om der er utætheder. Det mest almindelige sted for utætheder er ved forbindelsen mellem kompressoren og fordamperen. Du kan kontrollere for lækager ved hjælp af et lækagesøgningssæt, som du kan købe i de fleste bilforretninger.
Hvis du finder en lækage, er det næste skridt at reparere den. Den bedste måde at gøre dette på er at udskifte tætningen mellem kompressoren og Hvis du har en kompressorfejl, er det vigtigt at få den repareret så hurtigt som muligt. Hvis det ikke repareres, kan et kompressorsvigt føre til andre problemer, f.eks. overophedning af motoren. Når du diagnosticerer et kompressorsvigt, er det vigtigt at udelukke andre potentielle problemer. Hvis din bils klimaanlæg f.eks. ikke blæser kold luft, kan det skyldes, at freonet er lavt, eller at klimaanlægget ikke får nok strøm. Hvis du ikke er sikker på, hvad problemet er, er det altid bedst at konsultere en professionel.
De kan nemt udbedres, hvis de opdages tidligt. Hvis du tror, at din kompressor er ved at gå i stykker, skal du sørge for at få den tjekket så hurtigt som muligt. selvom en kompressorsvigt er den mest almindelige årsag til, at en aircondition stopper med at fungere, er det ikke den eneste årsag. Et andet almindeligt problem er en freonlækage. Freon er det kølemiddel, der køler luften i din bil, og det kan lække ud af systemet. En freonlækage kan være svær at opdage, fordi den kan ske langsomt over tid. Hvis du har mistanke om, at du har en freonlækage, er den bedste måde at bekræfte det på at tage bilen til en professionel og få dem til at kontrollere systemet.
Reparation af en freonlækage er normalt en enkel proces, men det er vigtigt at få det gjort så hurtigt som muligt. Hvis den ikke repareres, kan en freonlækage forårsage skader på bilens klimaanlæg.
Mens en kompressorfejl er den mest almindelige årsag til, at en aircondition stopper med at virke, er der et par andre potentielle problemer, der kan få din aircondition til at stoppe med at blæse kold luft ud. Hvis dit klimaanlæg ikke blæser kold luft, er det vigtigt at få det tjekket af en professionel for at diagnosticere problemet.